INOVASI PEMBELAJARAN PAI DI MASA PANDEMI COVID-19 DAN IMPLIKASINYA PADA AL-AKHLAQ AL-KARIMAH

Main Article Content

J. Nabiel Aha Putra
Nur Abdul Kholik Nugroho

Abstract

The covid-19 pandemic has had a big enough impact on countries in the world, especially what we feel in Indonesia. The government has recommended implementing the three measures, namely wearing masks, washing hands and maintaining distance. Educators in this case think hard to find innovation, to maintain the morals of students. This research method uses a literature review, with a descriptive qualitative approach. This study aims to analyze learning innovations, opportunities and challenges, supporting and inhibiting factors and their implications for al-Akhlaq al-Karimah. The results of the analysis show that during the pandemic, all learning innovation through information technology is very much needed, taking into account the opportunities and challenges for educators and students, as well as the existence of supporting and inhibiting factors for educators and students. They will be able to adapt well, so that it will produce positive and negative impacts for students and educators and will also have an impact on al-Akhlaq al-Karimah.

Article Details

How to Cite
Putra, J. N. A., & Nugroho, N. A. K. (2020). INOVASI PEMBELAJARAN PAI DI MASA PANDEMI COVID-19 DAN IMPLIKASINYA PADA AL-AKHLAQ AL-KARIMAH. At-Tajdid: Jurnal Ilmu Tarbiyah, 9(2), 1–20. Retrieved from http://ejournal.isimupacitan.ac.id/index.php/tajdid/article/view/225
Section
Articles

References

Abdullah, M. Yatimi. (2007). Studi Akhlak dalam Perspektif Al-Qur‟an. Jakarta: Amzah.
Abdul Rahman Tibahary, M. (2018). MODEL-MODEL PEMBELAJARAN INOVATIF Muliana. Journal of Pedagogy, 1(1), 54–64.
Afandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O. P. (2013). Model Dan Metode Pembelajaran Di Sekolah. In Perpustakaan Nasional Katalog Dalam Terbitan (KDT) (Vol. 392, Nomor 2). https://doi.org/10.1007/s00423-006-0143-4
Ahmad, K., Harahap, H., & Nasution, W. N. (2018). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam ( Pai ) Di Sekolah Dasar Negeri 097523 Perumnas Batu Vi Kecamatan Siantar Kabupaten Simalungun. Edu Riligia, 2, 275–290.
Ismail Hasan. (2014). Tasawuf Jalan Rumpil Menuju Tuhan. An-Nuha, 1(1), 45–63.
Kemdikbud RI. (2020). Keputusan Bersama Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan, Menteri Agama, Menteri Kesehatan, Dan Menteri Dalam Negeri Republik Indonesia. Dk, 53(9), 1689–1699.
Kurniadin. (2017). INOVASI PEMBELAJARAN PAI DI MASA PANDEMI COVID-19. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 21–25. http://www.elsevier.com/locate/scp
Kusnandi. (2017). Model Inovasi Pendidikan dengan Strategi Implementasi Konsep “Dare To Be Different.” Journal Wahana Pendidikan, 4(1), 132–144.
Marzuki, A. (2017). Model-model Pembelajaran PAI Inovatif dan Kontekstual. Tarbiyah, 1(1), 103–116.
Mukti, D. A., Wijayati, M., & Maliki, I. A. (2020). Pembentukan Akhlak Mahmudah Perspektif Keluarga Maslahah sebagai Upaya Pencegahan Menghadapi Pandemi Covid-19. SETARA: Jurnal Studi Gender dan Anak, 2(1), 98–119.
Nurdin, A. (2016). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Era Information and Communication Technology. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 49. https://doi.org/10.19105/tjpi.v11i1.971
Putra, J. N. A., Susilawati, S., & Akbar, A. (2021). Inovasi Pendidikan : Konsep Dasar , Tujuan , Prinsip-prinsip Dan Implikasinya Terhadap PAI. 22(1), 23–29.
Rahmi, R. (2020). Inovasi Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. AL-TARBIYAH: Jurnal Pendidikan (The Educational Journal), 30(2), 111–123. https://doi.org/10.24235/ath.v30i2.6852
Ridlo, I. A. (2020). Jurnal Psikologi dan Kesehatan Mental Pandemi COVID-19 dan Tantangan Kebijakan Kesehatan Mental di Indonesia. Departemen Administrasi dan Kebijakan Kesehatan, Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Airlangga, 155–164.https://doi.org/10.20473/jpkm.v5i12020.155-164
Sugiyono, Endang Listyani, Himmawati Puji Lestari, Atmini Dhoruri, M. (2015). Pengembangan Strategi Pembelajaran Inovatif pada Perkuliahan Geometri untuk Membangun Karakter Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.21831/jpms.v5i1.7230
Syaepul Manan. (2017). Pembinaan Akhlak Mulia Melalui Keteladanan dan Pembiasaan. Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim, XV(2), 1.
Syarifudin, A. S. (2020). Impelementasi Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 31–34. https://doi.org/10.21107/metalingua.v5i1.7072
Syukwansyah, D. (2016). Pengembangan Bisnis Joeragan Dengan Menggunakan. PERFORMA: Jurnal Manajemen dan Start-Up Bisnis, 1(2), 152–161.
Valerisha, A., & Putra, M. A. (2020). Pandemi Global Covid-19 Dan Problematika Negara-Bangsa: Transparansi Data Sebagai Vaksin Socio-Digital? Jurnal Ilmiah Hubungan Internasional, 0(0), 131–137. https://doi.org/10.26593/jihi.v0i0.3871.131-137
Yuliana. (2019). p-ISSN: 2541-383X e-ISSN: 2541-7088. Islamic, Jurnal Manajemen, Education, 4(1), 119–132. https://doi.org/10.15575/isema.v3i2.5179
Zamroni, A. (2017). Strategi Pendidikan Akhlak Pada Anak. Sawwa: Jurnal Studi Gender, 12(2), 241. https://doi.org/10.21580/sa.v12i2.1544

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.