The impact of parental supervision and school environmental factors on cyberbullying behavior among students
Main Article Content
Abstract
This study investigates the influence of parental supervision and school environment factors on cyberbullying behaviors among elementary school students. A regression analysis method was employed, with a sample drawn from MI Tabiyatul Athfal in East Jakarta. The findings reveal that both parental supervision and the school environment significantly affect cyberbullying behaviors. Enhanced parental monitoring and a supportive school environment can reduce cyberbullying incidents. This research provides new insights into factors influencing cyberbullying, crucial for effective prevention and intervention strategies in schools and homes.
Article Details
References
Agustianti. (2022). Metode penelitian kuantitatif & kualitatif. In Tohar Media (Issue Mi).
Astuti, N. D., & Astuti, K. (2020). Kelekatan Anak dan Orang Tua Dengan Perilaku Cyberbullying pada Remaja. Prosiding Seminar Nasional LPPM, 1(2), 662–666.
Bagaskara, M. A. (2019). Hubungan Antara Konformitas Dengan Perilaku Cyberbullying Siswa Sekolah Menengah Atas. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(2), 257–264. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v7i2.4781
Dheasari, A. E., & Fajriyah, L. (2022). Tantangan Orang Tua Dalam Mendidik Anak Di Era Digital. Al- ATHFAL: Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 25–35. https://doi.org/10.46773/al-athfal.v3i1.417
Fadhlullah, Wati, M., Suryati, Muharramsyah, R., & Marsithah, I. (2022). Dampak Cyberbullying Di Sekolah Dan Upaya Pencegahannya ( The Impact of Cyberbullying in School and Prevention Efforts ). Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 1(1), 1. http://journal.umuslim.ac.id/index.php/jpips
Fikriyah, S., Mayasari, A., Ulfah, U., & Arifudin, O. (2022). Peran Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Anak Dalam Menyikapi Bullying. Jurnal Tahsinia, 3(1), 11–19. https://doi.org/10.57171/jt.v3i1.306
Kumala, A. P. B., & Sukmawati, A. (2020). Dampak Cyberbullying Pada Remaja. Alauddin Scientific Journal of Nursing, 1(1), 55–65. https://doi.org/10.24252/asjn.v1i1.17648
Malihah, Z., & Alfiasari, A. (2018). Perilaku Cyberbullying pada Remaja dan Kaitannya dengan Kontrol Diri dan Komunikasi Orang Tua. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 11(2), 145–156. https://doi.org/10.24156/jikk.2018.11.2.145
Ni Ketut Suriati, Ni Putu Rai Yuliartini, & Dewa Gede Sudika Mangku. (2022). Perlindungan Hak-Hak Anak Dalam Aspek Hukum Internasional. Ganesha Law Review, 4(2), 63–72. https://doi.org/10.23887/glr.v4i2.1428
Olivia, O. (2021). Hubungan Antara Perspective Taking Dan Perilaku Cyberbullying Pada Remaja Penggemar Idol Grup Korea. 1–4.
Purwaningtyas, F. D., Septiana, Y., Aprilia, H., & Candra, G. (2023). Fifin Dwi Purwaningtyas, et al, “Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Psikologi Pada Anak Sekolah Dasar” Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Psikologi Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Psikologi Wijaya Putra, 4(1), 1–9. https://doi.org/10.38156/psikowipa.v
Purwanto, N. (2019). Variabel Dalam Penelitian Pendidikan. Jurnal Teknodik, 6115, 196–215. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.554
Riswanto, D., & Marsinun, R. (2020). Perilaku Cyberbullying Remaja di Media Sosial. Analitika, 12(2), 98–111. https://doi.org/10.31289/analitika.v12i2.3704
Rizky D, A. K. (2020). Jenis Kesimpulan dan Saran Metode A. Jenis Kesimpulan Dan Saran Metode A, 3(5), 1–15.
Sa’diyah, R. (2017). Pentingnya Melatih Kemandirian Anak. Kordinat: Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 16(1), 31–46. https://doi.org/10.15408/kordinat.v16i1.6453
UMAR, N. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif. Google Books, April 2022, 110.
Widamar, A. W., Jornal, M., Pasaribu, S., Muslim, R. N., & Alvin, M. (2023). Persoalan Perundungan di Lingkungan Sekolah. 1–15. https://doi.org/10.11111/jmi.xxxxxxx
Yuliara, I. M. (2016). Modul Regresi Linier Berganda. Universitas Udayana, 2(2), 18.
Zaini, M. (2018). Pendidikan Remaja dalam Perspektif Psikologi Pendidikan. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 8(1), 99–117.
Zilzalaliwal, A. (2021). Sosialisasi cyberbullying pada anak. Prosiding Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat Tahun 2021 Lembaga Penelitian, Pengembangan, Dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LP3M), 108–117.